zaterdag 24 november 2012

Stuck - Lisa T. Bergren

Het boek triggerde mij door de achterkant van het boek. Ik werd nieuwsgierig, ik was benieuwd naar het verhaal van een jonge vrouw die zich ineens in een andere tijd bevind. Ik kan me namelijk al niet voorstellen om in de tijd van mijn moeder te leven, laat staan 700 jaar terug. Wel vroeg ik me af hoe een tijdreis in een christelijk vat gegoten ging worden. Want tijdreizen op zich lijkt mij niet christelijk.

Gabi en Lia brengen al jaren hun vakantie door in ItaliĆ«. Dit doen ze niet al zonnebadend aan een prachtig meer of wandelend door de mooie natuur, maar in grotten en archeologische opgravingen.Hun moeder is archeologe en vind op een dag een graftombe. Tegen de wil van hun moeder in gaan Lia en Gabi de tombe in en raken tegelijk een muurschildering van twee handen aan. Niet veel later hoort Gabi mannenstemmen en klinkende zwaarden om zich heen, ze is beland in het jaar 1332. Ze beland in de felle strijd tussen de twee adellijke families van Paratore en Falassi. Ze wordt door Marcello Falassi gered van de Paratores en meegenomen naar zijn kasteel. Daar houd ze de schijn op, ze kan toch niet vertellen dat ze uit de toekomst is gekomen? En waar is haar zusje gebleven? Heeft zij ook de tijdssprong gemaakt? Haar leven staat in teken van het vinden van haar zusje zodat ze terug kunnen naar hun eigen tijd. Intussen worstelt ze met gevoelens die ze nog nooit zo intens heeft gehad. Het enige probleem is, hij is verloofd.

Stuck is verrassend, onvoorspelbaar en heerlijk om te lezen. Het genre zit ergens tussen romantisch, spanning en geschiedenis in. Gabi vraagt zich in het boek af of God haar in deze tijd heeft geplaatst en wat Zijn plan met haar is. In de manier waar de ridders en jonkvrouwen met hun geloof omgaan vind ook Gabi haar geloof. Ik vind zelf dat het christelijke aspect niet geheel toevoegend is aan het verhaal, het is geen gedeelte van de verhaallijn maar een mooie bijkomstigheid. Dit doet niet af aan het mooi en spannend geschreven boek.

Dit boek valt onder de categorie: Young Adults. Hier past deze ook, het is een mooi boek voor jonge vrouwen. Voor jonge mannen is denk ik de tint romantisch iets te veel aanwezig, hoewel de 'vecht' scene's dit weer goed maken. Al met al vind ik dit een aanrader voor iedereen die van spannende en romantische boeken houdt.

Stuck - Lisa T. Bergren

Bestel dit boek hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten