dinsdag 8 januari 2013

De Sjofar

De Sjofar of Ramshoorn is een instrument met een unieke vorm. Hoewel er geen aparte noten op gespeeld kunnen worden, kan de combinatie van lange en korte stoten een soort van melodie vormen.

De Sjofar kan lang en gekruld zijn (dit heet een Yemenite Sjofar), of kort met slechts een aanzet tot een bocht (de Ramshoorn).


De natuurlijke en gepolijste afwerking geeft een prachtige, klassieke glans aan elke Sjofar. Je zult nooit twee precies dezelfde vinden.

In de tijd van de Bijbel, werd de Sjofar gebruikt op diverse manieren: de eerste en belangrijkste was de aankondiging van de sjabbat en de feesten. Dit was in de tijd vóór de jaartelling, toen de mensen niet altijd zeker wisten wanneer het feest zou beginnen. Hij werd gebruikt bij de kroning van een koning, of als een geluid om zich te verzamelen voor de strijd.

Hij werd gebruikt door Gideon (zie Richteren 6 en 7) om de vijand, de Midianieten, in verwarring te brengen, die wat betreft hun aantal Gideons leger van driehonderd soldaten ver overtrof.
Hij werd ook gebruikt door Jozua om de muren van Jericho te laten vallen!

De eerste verwijzing die we hebben van het gebruik van de Sjofar in de Bijbel is wanneer God Mozes roept voor zijn topconferentie op de berg Sinaï.

Momenteel is het belangrijkste moment van het jaar waarop de Sjofar wordt gebruikt het nieuwjaar,
Rosj Hasjana. In feite is een andere naam voor Rosj Hasjana: “de Dag dat op de Sjofar wordt geblazen”. Op deze dag wordt er honderd keer op de Sjofar geblazen volgens een bepaalde voorgeschreven volgorde.

Er zijn drie 'basisklanken' op de Sjofar.
'Tekiah' is een langgerekte klank.
'Shevarim' is een onderbroken serie klanken.
'Teruah' is een serie van scherpe staccato stoten.

Op de heiligste dag van het jaar, Jom Kipoer
(de Grote Verzoendag), wordt de Sjofar slechts
één keer geblazen, aan het einde van het 25 uur durende vasten.

Het maakt voor u heel veel uit of u zelf een sjofar bezit, aangezien het ook een integrale plaats inneemt in Jezus' leven, en de Sjofar minstens drie keer wordt genoemd in het Nieuwe Testament.
In de Nederlandse vertaling staat er 'bazuin' (noot van de vertaler).

Matteüs 24:31
En hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere.

1 Korintiërs 15:52
In een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden.

1 Tessalomicenzen 4:16
Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, neerdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.

Geniet van dit geweldige instrument dat zoveel bijbelse thema's doet herleven, denk maar eens aan de ram die gevangen was in het struikgewas, die door Abraham gebruikt werd als een offer, in de plaats van zijn zoon Isaak.

Meer en meer zien we in de kerken dat ze het gebruik van de Sjofar (aan het begin van de dienst)
in de dienst opnemen, om de gemeente op te roepen tot gebed. Wat toepasselijk om hetzelfde instrument te gebruiken waarmee Jezus werd opgeroepen tot gebed.

Wilt u een Sjofar zien of aanschaffen, in onze winkel te Utrecht en Rotterdam zijn ze altijd in diverse soorten en maten aanwezig, ook hebben wij tassen voor de Sjofars op voorraad. U bent van harte welkom!


Tekst uit Ga Zijn Poorten Binnen door Susan Marcus.
Een boek met uitleg over Joodse feesten en gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten